HKL säilytettävä kunnallisena liikelaitoksena

Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL aiotaan yhtiöittää ja hajottaa moneen osaan. Tätä perustellaan seudullisella yhteistyöllä ja investointien rahoituksella. Kumpikin perustelu ontuu pahasti.

Seudullista yhteistyötä toteutetaan jo nyt HKL:n liikennöidessä metroa Espooseen, joka ei ole tulossa mukaan uuteen yhtiöön. HKL voisi vastaavasti hoitaa myös raitioliikennettä, jos Raide-Jokerin lisäksi tehdään pikaraitioyhteys Vantaalle. Mikään laki tai EU-direktiivi ei sitä estä.

HKL:n puitteissa raitio- ja metroliikennettä on voitu kehittää kokonaisuutena, mikä on etu muun muassa investointien, ympäristötavoitteiden ja asuinalueiden kehittämisen kannalta. HKL on huolehtinut myös asemista, varikoista ja kaupunkipyörien palveluista.

Tämä kokonaisuus aiotaan pirstoa emoyhtiöön ja kuuteen muuhun erityyppiseen yhtiöön. Metro jäisi aluksi erilliseksi liikelaitokseksi – maksamaan metron automatisoinnin epäonnistumisen ja oikeusjuttujen mahdollisia laskuja.

Yhtiöittäminen ja pilkkominen siirtää päätöksenteon käytännössä asukkaiden ja paljolti myös valtuutettujen ulottumattomiin ja liikesalaisuuksien verhon taakse. Kaupungin ja HKL:n johdon väitteet ”toiminnan läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta” kuvaavat sitä, miten vääristelevillä perusteilla yhtiöittämistä ajetaan. Oireellista on, että yt-neuvotteluissa ei edes kerrottu metroa koskevasta ratkaisusta eikä HKL:n työntekijöiden työehtojen säilymisestä ole takeita.

Pahimmillaan HKL:n yhtiöittäminen ja pilkkominen voi johtaa siihen, että HKL ei voi itse osallistua raitioliikenteen kilpailuttamiseen, uuden konsernin kannattavimpia osia myydään ulos ja verovaroilla rakennettu raitioverkko kalustoineen alistetaan yksityiselle voitontavoittelulle. Tämäkö on yhtiöittämistä ajavien kokoomuslaisten ja vihreiden johtajien varsinainen tavoite?

Vaihtoehto yhtiöittämiselle

Asukkaiden Helsinki -verkosto vastustaa HKL:n yhtiöittämistä ja pilkkomista. Raitio- ja metroliikennettä on kehitettävä julkisena palveluna ja kunnallisen liikelaitoksen toimesta. Myöskään lähijunaliikennettä ei pidä kilpailuttaa ja yksityistää.

Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujen hintojen korotusten ja vuorojen karsimisen sijasta on otettava suunnaksi maksuton ja tiheä joukkoliikenne.

Asukkaiden Helsinki -verkosto 8.9.2021

 

(Artikkelin kuva HKL/Jesse Ukkonen)